söndag 6 juni 2010

Min skamliga sjukdom

Jag är sjuk. Jag lider av en obotlig sjukdom som man inte vet varför vissa drabbas och andra inte. Jag kommer inte att dö av den. Jag har sedan tidiga tonåren varit sjuk. Jag har den otroligt oglammiga sjukdomen IBS. Min refleftion; fuck!!! Hatar det. För att den titt som tätt tvingar mig att omedelbart uppsöka toalett utan för att det är sååååå jobbigt! När jag var yngre var det väldigt skämmigt, nu har jag accepterat det men jag önskar att jag slapp!

IBS är ett ofarligt tillstånd med ändrad rörelse och känslighet i tjocktarmen som ger magsmärtor och diarré eller hård mage. Symtomen visar sig typiskt efter måltid eller i samband med stress. Irriterad tjocktarm är varken elakartad, smittsam eller ärftlig. Det är tre gånger vanligare hos kvinnor än hos män. 15-20 procent av befolkningen har symtom som vid irriterad tjocktarm. IBS, Irritable Bowel Syndrome, är en modernare term för samma typ av besvär då modern forskning inte vill begränsa tillståndet till bara tjocktarmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar