måndag 21 juni 2010

Den nakna sanningen

Japp. Nu är det gjort. Jag har startat min diet på riktigt. Hittills tycker att det går jättebra. Jag har idag ätit en choklad shake(180kcal), en apelsinchoklad bar (210 kcal), en hasselnöt och choklad bar (210kcal) och nu senast en Thaisoppa (180 kcal). Det står på förpackningen att man kan kombinera med en frukt om man önskar så idag tog jag en 1/4 liten vattenmelon. Det var mumsigt. Jag tycker hittills inte att något jag ätit eller druckit är äckligt. Jag har dessutom druckit nästan 3 liter vatten =) Jag har en vattenflaska som rymmer 70 cl med mig at all time. Vatten mättar ju som bekant och perfekt att smutta under dagen. Nu har jag lyxat till det och lagt en c-vitamin brus i med smak av exotiska frukter. Det gäller att vara smart. Ett annat tips som funkar för mig är att skära upp en bar i mindre delar och lägga i en liten skål eller kaffekopp. För då kan man småäta lite och dricka vatten mellan de små tuggorna. Jag skall skära upp en senare när jag njuter framför tv:n. Det är min stora last. Småäta framför tv:n, då istället för att ta tag i den dåliga ovanan så modefierar jag det hela. Som ni vet är vi människor vane folk så jag tänker minsann fortsätta.

Jag har även varit lite aktiv idag. Jag är ju fortfarande förkyld så jag tog det lugnt och försiktigt med en powerwalk i solen. Gjorde lite utfall och benböj, sedan fortsatte jag längs Karebyvägen pch upp för backen. Det var lagom men jag la mig på golvet och gjorde lite situps och armhävningar.

Efter att Neo sovit och varit en jättefuktig kille och ätit Kyckling med rotfrukter (visserligen fick jag truga i största delen av portionen genom att ta varannan frukt och varannan mat. Men det fungerade ju. Förhoppningsvis går det snäppet bättre i morgon. Han har också börjat dricka vatten mer ordentligt. Han tyckte nog tom att det var gott. Det är ju viktigt att ge honom vatten nu när han inte får i sig lika mycket ersättning längre. Det är visserligen vatten i puréerna men man får komplettera.

Hur dom helst när vi var klara promenerade vi ner till Kungälv för att handla lite på Maxi. Innan så mötte vi upp Camilla på McDonalds. Det är stärker karaktären att bara titta på när någon sitter och käkar något gott. Vi pratade lite om allt möjligt, sedan gick jag och handlade men tog bussen tillbaka.

Jag vägde mig idag som jag lovat. Inget kul alls! Jag inser att jag måste gå ner 25-30 kg för att ligga inom ramen för BMI. Jag vet inte alls om det är realistiskt. Jag måste nog hålla på en vecka innan jag väger mig igen för att se hur mycket jag gått ner för att se om det är ett realistiskt mål. Mitt första delmål är i alla fall 10 kg viktminskning. Sedan får vi se!
Jag vill också poängtera att jag inte kommer hålla på och aldrig unna mig. Det är det inte värt! På fredag är det tex Midsommar och då skall hela lilla familjen åka till Ödsmål och fira med Lisas familj och grilla. Då tänker jag äta en laxbit och sallad och givetvis jordgubbar. Men that's it. Äter jag dagens 4 andra mål med pulver eller bars så håller man fortfarande kontroll. Det är min taktik. Jag har ännu inte orkat mäta mig, får nog göra det imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar