onsdag 27 april 2011

Första

Igår var det dags för Neos allra första tandkäkarbesök. Först pratade hon en massa om hans kost och poängterade vikten av att undvika socker. Gör man det så undviker man att en bakterie som heter mutan kommer in i munnen (det är tydligen den som orsakar karies). Gör den det är det skitsvårt att då väck den. Man skall tydligen undvika att ge saft, juice, russin mm. Sötsaker måste han ju få äta men det absolut bästa är i samband med mat när en pH attack redan startat i munnen.
Sedan ville hon titta i Neos mun och av ren förvåning öppnade han munnen och tandläkaren kunde räkna att den 12:e tanden var på väg upp. Som belöning fick han en tandborste =)


Stor kille påväg från sitt första tandläkarbesök.

Vi åkte direkt till Öppna Förskolan och lekte. Sedan var det dags att lämna Neo hos dagmamma för kvällsjobb på Näl väntade för mig. Mamma var så söt och hämtade upp honom efter jobbet och såg till att han fick somna i sin säng. Enligt mamma hade de haft en riktigt mysig kväll tillsammans.


Här är den ståtliga byggnaden som jag benämner Näl. Har ni sett en tråkigare sjukhusentré? Det var ju egentligen menat att jag skulle gå bredvid för upplärning två veckor till men nu efter tre arbetstillfällen tyckte de att jag kunde hoppa in och ha en tredjedel av patienterna själv. Det var tydligen så att en sköterska ringt sig sjuk. Jajaa, vad för man inte för konsten ;) Alla överlevde som tur är. Tur man han hjälpsamma arbetskollegor. Jag har ju inte riktigt hunnit träffa alla men igår jobbade jag med en skitskön tjej som heter Camilla. Det verkar vara en härlig stämning på avd personalen emellan. Synd bara att det är så långt hemifrån annars hade jag kunnat tänka mig jobba kvar där. A och O är också att man han bra undersköterskor. Tack för hjälpen Marie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar