fredag 30 april 2010

Valborgsmässoafton

Japp, idag är det valborg och det måste väl ändå betyda att våren är här? Tyvärr är det mulet och tittar man för länge upp mot himlen så kommer regnet också. Det liksom hänger i luften. Det är min första valborg med barn vilket betyder lugn och ro. På nyheterna idag vanar de om att idag är det dagen då flest ungdomar testar alkohol och droger och super sig redlösa. Hemskt. Jag har varit där själv med det låter så himla lite att vara fjorton och vara redlös.

Idag är det också Vikingamarknad här i lilla staden Kungälv. Det brukar vara väldigt mysigt att knö bland alla andra 30(nånting)tusen invånare. Det hör till, vad som även hör till är ju att det är precis samma utbud på marknaden och de har sina speciella platser.
Det brukar se ut ungefär såhär;
Precis i början av gå gatan är det klockor och allmän skit följt av lite städpryttlar och en å annan klass som säljer hembakat till en påstådd klassresa. Sedan kommer mattor, väskor, smycken och till sist godis och donuts. Efter det så får man byta gata och ta Ytterby vägen där det brukar vara kasta-pil-och-vinn-ett-fult-gosedjur. Sedan kommer han som säljer tunnbröd och älgkorv från sälen (han har nog typ hjortonsylt också). Resten av ytterbyvägen består av mer väskor, t-shirts, godis, väskor, anteckningsblock och städpryttlar. Nämen oj, jag har ju glömt den tråååånga passagen utan för systemet. Brukar aldrig gå där med det är ännu mer leksaker, kryddor, strumpor och städgrejor.

Ni förstår ju hur mysigt det är. Vad som stör mig är ju att nu är jag ensåndär som går och tar upp hela vägen med min barnvagn. Hehe... rätt åt alla ungdomar som tror att de ägen staden, gatorna och bussäterna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar