tisdag 18 oktober 2011

Ledig dag

Idag är jag i särklass den sämsta mamman i världshistorien! Jag tänker berätta de nu så jag antingen har hela dagen ursäktad eller hela dagen på mig att kompensera.
Kl stod på 5.58 när Stora kommer in till oss och när Rikard ska gå tillbaka med honom drar krigslarmet igång varpå Lilla givetvis också vaknar. Precis som ni kan lista ut vaknade båda grabbarna på fel sida!
Efter 10 000 uppstigningar ur sängen för att hämta Ankan, Bamse, Nappen och Lejon försökte jag tappert få båda att ligga stilla bredvid mig. Jag lyckades också! I ungefär 1,5 minut. Sen började leken "Låt inte morsan somna om" innebörden av denna lek är simpel och namnet är nog så beskrivande.

Rätt var de va hör jag mig själv rossla fram med en hes Whiskeyröst; Grabbar vill ni se på Bärgarn?
Jubel utbryter eftersom man inte kollar på film på dagen (teckniskt sett är det verkligen fortfarande mitt i natten för det är bäcksvart ute) och Stor & Liten tävlar ut till vardagsrummet.
Ligger å lyssnar på hur tvn sätts på och sedan tystnar ljudet.
Stor utbrister då; Johanna kan du byta språk, jag har inte lärt mig det än!

Masar mig upp för 10 001:e gången. Nu tänker du säkert att jag borde ju vara pigg upp på benen efter denna morgongymnastiken men där tar du fel!
Svenska är språket som Stor & Liten vill lyssna till. Jag går tillbaka till sängen, lägger ena kuddrn över huvudet och hinner precis slappna av innan Liten kommer in och säger vänligt men ack så bestämt: Smörgås! Yoghurt! Smörgås! Kom Mamma!
I förtvivlan försöker jag med kom å gosa med mamma istället så äter vi smörgås sen.
Liten: NEJ! å så skakar han på huvudet.
Slänger en blick på klockan som nu hinnit bli 6.35


Frukosten serveras, tänder borstas och frullen plockas bort. Nu baljas stor kopp kaffe innan vi ska till Öf. Tacka vet jag öf! Barnen får lov att röja rejält och nästan inget är Ajja-bajja!

Vilket skeetväder!! Eller underbart väder att mysa innomhus men det är ju praktiskttaget omöjligt utan en auktoritär fader hemma. Dessutom hade jag nog saknat ihjäl mig efter honom!

Nä nu blir de till att klä på oss och dra iväg.
Over and out- Zombie style

1 kommentar: