fredag 2 september 2011

Ett politiskt inlägg?

Jag har aldrig förut varit så påverkad av en film! Jag sitter här i soffan och gråter så kinderna svider och jag är så förbannad och sårad att detta förekommer. Jag har från och med nu bestämt mig för att bli månadsgivare och att pengarna skall gå för att stoppa könsstympning av flickor runt om i världen. Sen när vi får råd skall jag/vi ha ett fadderbarn, flicka så klart, i Afrika.
Jag har också bestämt mig för att när jag blir barnmorska skall jag på något sätt arbeta med att detta aldrig skall få hända i Sverige eller någon annan del av världen. Låter ambitiöst.... Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid!

Jag har lärt mig så hemska saker som jag fan aldrig trodde jag skulle behöva veta!! Var 15:e sekund könsstympas en flicka. 6 000 flickor om dagen och 130 miljoner kvinnor beräknas vara drabbade.

En mamma tar med sin treåriga dotter på en promenad. Vid en klippa möter de en äldre kvinna. Den äldre kvinnan plockar fram ett rostigt rakblad, mamman håller fast sin dotter, dottern skriker och gråter. Den äldre kvinnan, en modula, skär bort flickans klitoris, inre och yttre blygläppar. Sedan sys flickans underliv ihop och ett hål som har samma diameter som en tändsticka lämnas så att urin och mens kan komma ut.
Det medföljer förstås komplikationer. Om flickorna överlever stympningen drabbas såret ofta utav infektion och många dör innan såret läker. Ofta plågas kvinnorna av kraftig smärta i samband med menstruation då det bildas en blodansamling eftersom det inte har någonstans att ta vägen. Det är också vanligt att kvinnor tillsammans med sina ofödda barn dör i barnsäng eftersom barnet inte kan komma ut.

I över 3000 år har detta skett runt om i världen. Det är förankrat i den islamitiska tron trots att det över huvudtaget aldrig nämns i Koranen. En flicka anses oren och blir aldrig bortgift om hon inte är omskuren.En sådan flicka blir utstött från sin familj och behandlas likt en prostituerad. En omskuren flicka är ett kvitto på att hon är oskuld och ren. På bröllopsnatten sprättas kvinnans underliv upp igen innan han tvingar sig på sin brud.



Se den här filmen själv, i din ensamhet. Inga barn eller människor närheten och så var beredd på att ha näsdukar framme. Jag grät floder och ville bara omfamna alla flickor som blir utsatta för detta! Jag vill att alla flickor skall känna sig lyckliga och stolta över att vara kvinna och jag kommer att uppfostra mina grabbar att respektera flickor och kvinnor. Det är som min mamma säger, med glimten i ögat; "Flickor skall ha det lite bättre."
Just det, sen vill jag också ha en egen dotter som jag kan älska och uppfostra till att fortsätta för andra flickors rättigheter.

Jag tror att vi kan förändra världen tillsammans tjejer!!!

1 kommentar:

  1. Har hört talas om den filmen, dock aldrig sett den själv. Det du berättar låter skrämmande kan jag hålla med om. Och som sagt var, flickor skall ha det lite bättre, men inte fan blir det bättre av könsstympning!

    SvaraRadera